- Korte inhoud
Details
Media zijn alomtegenwoordig en spelen een cruciale rol in hoe we onszelf en de wereld begrijpen. Maar welke verantwoordelijkheid draagt de journalist, de communicatiespecialist of de mediamaker in een tijdperk van kunstmatige intelligentie, sociale netwerken, reclame en games? Dit Handboek media-ethiek biedt een heldere en toegankelijke inleiding in de morele vragen die mediaprofessionals en onderzoekers dagelijks tegenkomen.
Het boek combineert klassieke morele theorieën – utilitarisme, deontologie, rechtvaardigheid, deugd- en zorgethiek – met actuele thema’s zoals AI en technologie, representatie en beeldvorming, reality-tv, gamification, social media en inclusieve wetenschapscommunicatie. Studenten leren niet alleen de belangrijkste concepten en principes kennen, maar ook hoe ze die kunnen toepassen op concrete casussen.
Voorbeelden uit de populaire cultuur stimuleren kritische reflectie en het formuleren van een eigen positie. Handboek Media-ethiek is daarmee een onmisbare gids voor iedereen die media kritisch wil benaderen en filosofie en praktijk in dialoog wil brengen.
- Over de auteurs
Over de auteurs
- Details
Extra informatie
Auteur(s) Kristien Hens, Lisanne Meinen, Seppe van Bladel Illustrator Nee ISBN 978-94-6530-107-5 Cover type Paperback Formaat 170 x 240 Aantal pagina's 200 Geplande publicatiedatum 10 feb. 2026
