Pelckmans Uitgevers nv, uitgeefgroep van educatieve en algemene boeken, herschikt zijn merkenportefeuille bij de algemene boeken. De verschillende bestaande merken Polis, Van Halewyck, Pelckmans Pro en Abimo, houden op te bestaan en alle publicaties komen vanaf 1 juli 2020 allemaal onder één sterk merk ‘Pelckmans’ terecht. Dit zorgt voor focus in het bedrijf en herkenbaarheid bij externen, niet in het minst bij de lezers. Publiceren vanuit één overkoepelend merk zal het uitgeefhuis toelaten zich klaar te maken voor een toekomst waarin informeren, inspireren en levenslang leren belangrijker dan ooit zullen worden. Voor de educatieve tak zal dat o.a. betekenen dat er verder wordt ingezet op nieuwe educatieve lesmethodes en Pelckmans Portaal, het online platform, waarop in deze tijden van afstandsleren en preteaching sterk is ingezet om zowel de leerling als de leerkracht maximaal te ondersteunen.
Thom Pelckmans, CEO: “De coronacrisis heeft ook ons bedrijf voor stevige uitdagingen gesteld. Enerzijds noopt de crisis ons om versneld en maximaal in te zetten op een verdere ontwikkeling van de digitale initiatieven in onze educatieve tak, om zo leerkrachten en leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen. Anderzijds zien we dat onze algemene uitgaven zwaar lijden onder de langdurige sluiting van de boekhandels. In een marktsegment dat sowieso al jaren op rij krimpt, is dat niet evident. Het is en blijft onze missie om mensen te laten lezen, om hen te informeren en inspireren. Wij geloven dat we dat in de toekomst efficiënter en daardoor effectiever kunnen doen door één sterk merk naar voor schuiven. Eén sterk merk zorgt voor duidelijkheid en herkenbaarheid voor onze lezers en auteurs, voor boekhandels en alle andere partijen waarmee wij samenwerken. Onder die noemer willen we verder evolueren naar een modern uitgeefhuis dat niet enkel boeken maar ook andere content-dragers ontwikkelt.”
Focus op één herkenbaar merk
Onder de koepel Pelckmans Uitgevers nv kwamen de afgelopen jaren heel wat merken terecht. Polis, Van Halewyck, Pelckmans Pro en Abimo waren deel van het geheel maar publiceerden wel onder hun eigen vlag. De tijd is rijp om deze verschillende merken in het moedermerk ‘Pelckmans’ op te nemen. Herkenbaarheid en focus moeten ervoor zorgen dat Pelckmans ook in de toekomst top of mind blijft bij de algemene boeken met een zeer breed en gevarieerd aanbod.
Thom Pelckmans: “Het is geen gemakkelijke oefening geweest om onze merkenportefeuille scherp te stellen. Want natuurlijk heeft elk merk zijn troeven, zijn eigenheid en liggen de merken me na aan het hart. Aan de andere kant mogen we ook niet blind blijven voor de ontwikkelingen in de algemene boekenmarkt die deze crisis versneld heeft uitvergroot. En dan is het logisch dat we keuzes maken. Met niets dan goede herinneringen nemen we afscheid van de individuele merken.”
Ook de interne werking van Pelckmans wordt geoptimaliseerd. Door te kiezen voor één sterk merk zal in de organisatie meer efficiëntie komen.
Als gevolg hiervan beëindigt Pelckmans ook de samenwerking met 4 medewerkers uit de afdelingen redactie en marketing. Ook zullen de wegen met Harold Polis scheiden.
Harold Polis: “Ik ben ongelooflijk trots op wat we de voorbije vijf jaar met Polis hebben bereikt: een nieuwe en geloofwaardige algemene uitgeverij opgebouwd voor het Nederlandse taalgebied. Maar deze coronatijd is voor ons allemaal een moment van transitie en introspectie. Veranderingen die al bezig waren, zullen alleen maar versnellen – ook in het boekenvak. Je kan dan krampachtig proberen vast te houden aan hoe het was, maar dat is niet mijn stijl. Mensen zullen meer dan ooit greep willen krijgen op een samenleving die snel verandert. Ik wil mezelf de volledige vrijheid geven om over die veranderingen te reflecteren en ze mee vorm te geven. Op mijn eigen manier, onafhankelijk. Door te doen wat ik altijd al heb gedaan: als vrijdenker mensen samenbrengen, ideeën uitwisselen, in debat gaan. En vooral daar te zoeken naar datgene wat ons bindt: schoonheid, nieuwsgierigheid en onze onstuitbare drang naar een betere wereld.”
Thom Pelckmans: “Het is geen fijne beslissing om mensen te laten gaan en ik wens hen uitdrukkelijk te danken voor hun inzet de voorbije jaren. De focus op één merk maakt ons sterker als groep. Beslissingen durven nemen is belangrijk voor de toekomst en wendbaarheid van ons bedrijf.