Leesverslag 'Hoe ging dat ook alweer'

21-10-2022

Een boek over spreekwoorden. Saai? Nee, dat vonden Bieke, Kirsten, Claudia en Anke helemaal niet. Ze lazen Hoe ging dat ook alweer? 10 spreekwoorden net dat beetje anders, en hadden allemaal heel veel pret. Dat staat als een paal boven water!

 

Dit is ons nieuw lievelingsboek

Bieke Meuldermans is juf in het derde leerjaar van de stedelijke basisschool Omnimundo in Antwerpen. Haar klas draagt de geweldige naam “Zoemstad”. Bieke en haar leerlingen zijn gek op boeken. 

We waren helemaal enthousiast, toen bleek dat wij de eer hadden om het boek te testen. Onze verwachtingen kwamen meer dan uit: Een leuk spreekwoord, gevolgd door een grappig verhaal in rijm. Wat hebben we al een pret gehad! De kinderen leren op deze manier vlot de spreekwoorden, en er wordt heel wat afgelachen met de geweldige verhalen. De illustraties zijn ook prachtig en spreken tot de verbeelding. Dit is ons nieuwe lievelingsboek. Wij zijn in alle geval van plan om de 10 leuke spreekwoorden op deze manier te leren kennen. Een aanrader voor elke klas!

Leesverslag

 

 

Leesverslag

De verhalen lezen supervlot

Kirsten Veeckmans is fervente lezer en geniet van allerlei soorten boeken, en ook verschillende kinderboeken passeren bij haar de revue. De mooiste pareltjes gebruikt ze ook graag in de klas. In het herfstzonnetje genoot ze samen met haar jongste zoon van het Hoe ging dat ook alweer? 2.

De kaft spreekt meteen aan. De mooie prenten en kleuren laten de verbeelding meteen werken.  Doorheen het boek kregen we 10 spreekwoorden uitgelegd aan de hand van leuke verhalen.  Deze lezen super vlot dankzij de rijm die erbij gebruikt werd.  Elk spreekwoord wordt voorzien van mooie, verhelderende tekeningen.  Absoluut een nieuw pareltje waarmee ik in de klas ook aan de slag zal gaan!     

 

Fantasie aan het werk

Juf Anke las het boek met haar leerlingen van het tweede leerjaar. Hoewel het uitdagend was voor een groot deel anderstalige en taalarme kinderen, sprak het boek hen erg aan. 

Met open mond luisterden ze naar de herkenbare verhalen over ridders, prinsen, tovenaars, … en dat sprak hun fantasie maximaal aan. De prachtige tekeningen hielpen hier ook echt bij. Ze kropen zo dicht mogelijk bij mij tijdens het voorlezen om toch maar naar de prenten te kunnen kijken. Het gebruik van rijmwoorden was heel herkenbaar voor mijn kinderen, we oefenden dit toevallig de afgelopen weken. De grapjes in de verhalen vonden ze hilarisch.

Ik koppelde het boek zoveel als mogelijk aan dagdagelijkse situaties om de spreekwoorden duidelijker te maken. Hier en daar zag ik bij de kinderen toch wat herkenning (vb: met lange tanden eten). Ik legde vooral nadruk op letterlijk en figuurlijk taalgebruik, de prenten hielpen hier zeker bij. Een klein minpuntje: hier en daar zijn de rijmwoorden wat ver gezocht met weinig gekende/bekende woorden of rare vervoegingen.

Klasfoto
Alle nieuwsartikelen

 

Copyright © 2021 - Pelckmans Uitgevers nv - Algemene voorwaarden | Privacy | Cookies| Klokkenluidersregeling